http://news.kodoom.com/zAAVqEg
مهدی محبتی:
مهدی محبتی در ششمین درس گفتار درباره سعدی گفت: اینکه میگویند زبان سعدی سهل و ممتنع است، در واقع اشارهای است به سادگی سخن او در فهم مطلب و دشواری آن در تقلید. در قصههای او به آرایههای ادبی بر نمیخوریم؛ اما شاعرانگی کلام در اوج است./ به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دکتر مهدی محبتی در ششمین نشست درس گفتارها درباره سعدی که به «حکایات کوتاه سعدی» اختصاص داشت، گفت: برای درک حکایتها و داستانهای سعدی، توجه به بسترها و زمینههای سخن او اهمیت دارد. تا این بسترها و زمینهها را نشناسیم، درک ریشه و درون مایه سخن سعدی دشوار خواهد بود. آنچه میوه جان سعدی و عصاره ذوق و هنر او را میسازد، همان قصههایی اند که سرشار از زیباییاند. کد مطلب : 47284 * ششمن درسگفتار سعدی مطرح شد
مهدی محبتی در ششمین درس گفتار درباره سعدی گفت: یکی از مهمترین زمینههای هنر و ذوق سعدی قصههای کوتاهی است که در سرتاسر آثارش مشاهده میشود. ساختارو زبانی که در این قصهها به کار رفته نشان میدهد که سعدی ذوق بسیاری در قصهپردازی داشته است. به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دکتر مهدی محبتی در ششمین نشست درس گفتارهای درباره سعدی که به «حکایات کوتاه سعدی» اختصاص داشت گفت: شاید تمام ذوق سعدی را در قصههایش میتوان دید که از نظر ساختار بسیار مهم هستند و خلاقیت این شاعر بزرگ فارسی زبان را نشان میدهد. وی که عصر روز چهارشنبه 14 مردادماه در مرکز فرهنگی شهر کتاب سخن میگفت با اشاره به اندیشه سعدی افزود: هر هنرمندی همه معنویت را در خلق آثارش ارایه میدهد. خلاقیت، نشان دهنده میزان اندیشه و ذوق هنرمند است. به عنوان نمونه ساختار غزل حافظ نشان میدهد که حافظ تا کجا به هنر غزل گفتن آشنا است. استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه زنجان خاطرنشان کرد: از دل حکایات کوتاه سعدی میتوان سخنهای بلندی را جستوجو کرد. علیرغم همه ادعاهایی که مدرنیته دارد هنوز ما نتوانستیم نوع پرداخت داستانهای مولانا، عطار، سعدی و عرفای بزرگ را درک کنیم و به اعتقاد زنده یاد فروزانفر باید 400 ، 500 سال بگذرد که بتوان تفاوت داستانهای مدرن را از متون کهن درک کرد. وی به قصههای کوتاه سعدی اشاره کرد و گفت: سعدی در قصههای کوتاه بالاترین و برترین اندیشه خود را بیان میکند و میدانیم مواردی باعث شده که در وجود سعدی این خلاقیت هنری به وجود آید. مجبتی در ادامه سخنانش افزود: نخستین زمینهای که باعث قصهگویی سعدی میشود گلستان و بوستان است که 90 درصد حکایات آن کوتاه است. سعدی به ندرت قصه بلند دارد. قصه کوتاه دو معنای معنوی و مفهومی دارد و قصهای است که تاثیر واحد را در مخاطب به وجود میآورد. در این قصههای کوتاه شخصیتها زیاد نیستند و یک تاثیر آنی را در ذهن خواننده میگذارد. وی قصههای کوتاه را تمثیلی دانست و گفت: قصههای کوتاه یک تاثیر ![]() ![]() این استاد دانشگاه یادآور شد: زمینههایی که باعث شکلگیری خلاقیت در شاعر و هنرمند میشود زمینههای اجتماعی و روانی است. نخستین شکلگیری خلاقیت در سعدی این است که خداوند هنر را در ذات او قرار داده که از همان آغاز کودکی قصهها را در ذهن خود نگهداری کند تا بتواند از آنها در آینده بهره ببرد. در آثار سعدی به وضوح میتوان دریافت که چه مشکلاتی در کودکی برایش رخ داده است. وی در ادامه سخنانش افزود: نخستین بستری که باعث قصهگویی در سعدی شد تحصیلات ممتد وی در نظامیه بود. زمینه دوم قصهگویی ناب در آثار سعدی، بسترسازی فرهنگی است. سعدی از 20 تا 38 سالگی در نظامیه بغداد شب و روز درس خوانده است. نظامیه، ابعادی را برای سعدی میگشاید و با 7، 8 شخصیت مهم اسلام آشنا میشود. بغداد و نیشابور قلب فرهنگی جهان اسلام است و سعدی به بغداد مهاجرت میکند و با عبدالرحمن جوزی دیدار میکند. این استاد دانشگاه یادآور میشود: شخصیت دیگری که سعدی با وی آشنا میشود شیخ شهابالدین سهروردی صاحب کتاب «عوارف المعارف» است که اعتقاد دارد انسان باید به خود خوشبین نبوده و به دیگران بدبین نباشد. این مساله نخستین مسئلهای است که سعدی در خود میپروراند. وی به زمان نگارش بوستان و گلستان اشاره کرد و گفت: تالیف دو کتاب بوستان و گلستان بیشتر از 15 ماه طول نکشیده و سعدی در یک سال و نیم گلستان و بوستان را به اتمام میرساند. ولی به روشنی نمایان است که برای پروراندن این قصههای کوتاه 40 سال تجربه فرهنگی اندوخته است. محبتی تصریح کرد: مساله بعدی که از مهترین پشتوانههای سعدی به شمار میرود هدف سعدی است که درس خوانده و واعظ خوبی بهشمار میرفته و سخنهای نوین جهان اسلام را به مردم انتقال میداده است. وی افزود: برای ایرانیان مسایل اخلاقی ![]() ![]() وی به بستر فرهنگی دیگر در آثار سعدی اشاره کرد و گفت: بستر بعدی که مانند دریا در اشعار سعدی خروشان است استفاده از قرآن مجید، حدیث و حکایات است، سرچشمهای که این قصهها مالامال از آنهاست. بستر دیگر نیز ادبیات عرب است که برای آشنایی با قصههای کوتاه سعدی باید کتابهای ادبیات عرب مانند بلاغت، نحو و جنگهای منصور را خواند. گلستان ادامه مقامات عرب و مقامه نویسی عربی است. این استاد دانشگاه یادآور شد: ادبیات فارسی نیز در ذهن سعدی نقش بسته است و شاهنامه فردوسی یکی از بسترهای آن بهشمار میرود. در آثار سعدی میبینیم که شاهنامه بر قصههای سعدی اثر گذاشته است. جای نظامی و لیلی و مجنون نیز در آثار سعدی خالی نیست. شما میتوانید مشترکات اشعار نظامی، مولانا و سعدی و زیبایی آنها را دریابید. این مساله ادبیات تطبیقی را در آثار این بزرگان به روشنی نشان میدهد. وی افزود: سنایی؛ پدر عرفان شعر فارسی، منبع کار سعدی بوده است و در کل ادبیات ما کسی به این کوتاهی در قالب حکایت، مثنوی انسان و خدا را مطرح نکرده است. در فرهنگ عرفانی میگویند که هستی کاملا شعور دارد و سنایی این مساله را در اشعارش به خواننده انتقال میدهد. سعدی تجربههایی را مطرح میکند که بسیار زیبا است ولی از همه فلسفیتر ناصر خسرو است که در قالب قصههای کوتاه فلسفی سخن میگوید. استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه زنجان به انوری اشاره کرد و گفت: انوری نزدیکترین شاعر به سعدی است ولی هوشیاری سعدی را ندارد که بتواند قلمش را به سمت عرفان ببرد. فرخی سیستانی و زهیر فاریابی از حیث قصهپردازی پیشوای سعدی اند به ویژه از نظر سهل و ممتنع بودن زبان، که در نهایت سادگی بسیار زیبا است. در ادبیات فارسی ما از زهیر فاریابی سخن گفته نشده و این شاعر بزرگ بسیار مهجور مانده است. وی در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: زمینه اجتماعی و فرهنگی قصههای سعدی در فرهنگی شکل میگیرد که بشر از خواندن حکایات پندآموزش مست میشود. |