رای زدن زال با موبدان در کار رودابه

  

زال و رودابه شاهنامه انتشارات امیرکبیر- شاهین بهره مند 

عکس از شاهین 

چو خورشید تابان برآمد ز کوه،

برفتند گردان همه همگروه.

بدیدند مر پهلوان را به گاه؛

وزان جایگه، برگرفتند راه.

2700

سپهبد فرستاد خواننده را،

که خواند بزرگانِ داننده را؛

چو دستور ِفرزانه، با موبدان؛

سرافراز گردان و فرِّخ رَدان.

زبان تیز بگشاد دستانِ سام،

لبی پر ز خنده، دلی شادکام.

نخست آفرین بر جهاندار کرد؛

که او را به هر کار بیدار کرد.

چنین گفت: «کز داور داد و پاک،

دل ما پر از ترس و اومید و باک!

2705

به بخشایش اومید و ترس از گناه؛

به فرمانها، ژرف کردن نگاه.

ستودن مر او را چنان چون توان؟

شب و روز بودن به پیشش نَوان؟

خداوندِ گردنده خورشید و ماه؛

روان را به نیکی نماینده راه.

بدوی است گیهانِ خرّم بپای؛

همو داد و داور، به هر دو سرای.

بهار آرد و تیرماه و خزان؛

برآرد پر از میوه دار رَزان.

2710

جوان داردش گاه، با رنگ و بوی؛

گهش پیر بینی، دُژم کرده روی.

ز فرمان و رایش کسی نگذرد؛

پی مور بی او زمین نسپَرد.

جهان را فزایش ز جفت آفرید؛

که از یک فزونی نیاید پدید.

یکی نیست جز داور کَردگار

که او را نه انباز و نه جفت و یار.

هر آنچ آفریده است جفت آمدند؛

گشاده ز راز نِهفت آمدند.

2715

ز چرخ بلند اندر آری سَخُن،

سراسر همین است گیتی ز بُن.

زمانه به مردم شد آراسته؛

وز او، ارج گیرد همه خواسته.

اگر نیستی جفتی اندر جهان،

بماندی توانای اندر نِهان؛

دو دیگر که بی جفت، دین خدای

ندیدیم، مرد جوان را، به جای.

بویژه که باشد ز تخم بزرگ؛

چو بی‌جفت باشد، نمانَد سترگ.

2720

چه نیکوتر از پهلوانِ جوان،

که گردد ز فرزند روشن روان.

چو هنگام رفتن فراز آیدش،

به فرزند، نوروز بازآیدش.

به گیتی، بمانَد ز فرزند نام؛

که: این پور زال است و آن پور سام.

بدو گردد آراسته تاج و تخت؛

ازان رفته، نام و بدین مانده، بخت.

کنون این همه داستان من است؛

گل و نرگس و بوستانِ من است.

2725

دل از من رمیده است و بُرده خرد؛

شما بنگرید این چه درمان بَرَد؟

نگفتم من این، تا نگشتم غمی؛

به مغز و خرد، در نیامد کمی.

همه کاخِ مِهراب مهر من است؛

زمینش چو گردان سپهر من است.

دلم گشت با دختِ سیندخت رام؛

چه گویید: باشد بدین رام سام؟

شود نیز گویی منوچهر شاه؟

جوانی گمانی بَرَد، گر گناه؟

2730

چه مِهتر چه کِهتر، چو شد جفت جوی،

سوی دین و آیین نهاده است روی.

بدین در، خردمند را جنگ نیست؛

که هم راهِ دین است و هم ننگ نیست.

چه گوید کنون موبدِ پیش بین؟

چه رانند فرزانگان، اندر این؟»

ببستند لب موبدان و ردان؛

سخن بسته شد بر لبِ بخردان؛

که ضحّاک مهراب را بُد نیا؛

دل شاه ازیشان پر از کیمیا؛

2735

گشاده، سخن کس نیارَست گفت؛

که نشنید کس نوش با زهر جفت.

چو نشنید از ایشان سپهبَد سَخُن،

بجوشید و رایِ نو افگند بُن؛

که: «دانم که چون این پژوهش کنید،

بدین رای، بر من نکوهش کنید؛

ولیکن هر آنکو گزیند منِش،

بباید شنیدش بسی سرزنش.

مرا گر بدبن ره نِمایش کنید،

وز این بند راهِ گشایش کنید،

2740

به جای شما آن کنم در جهان،

که با کِهتران کس نکرد از مِهان.»

همه موبدان پاسخ آراستند،

همه کام و آرام ِاو خواستند؛

که: «ما مر تو را، یک به یک، بنده‌ایم؛

نه از بس شگفتی سرافگنده‌ایم؛

که بوده است از این کمتر و بیشتر؛

به زن، پادشا را نکاهد هنر.

اَبا آن که مهراب از این پایه نیست،

بزرگ است و گُرد و سبک مایه نیست،

2745

همان است کز گوهر اَژدهاست،

و گر چند بر تازیان پادشاست.

اگر شاه رابد نگردد گمان،

نباشد از او ننگ بر دودمان.

یکی نامه باید سویِ پهلوان،

چنانچون تو دانی، به روشن روان.

تو را خود خرد ز آنِ ما بیشتر؛

روان و گمانت بِه اندیشتر؛

مگر کو یکی نامه نزدیکِ شاه

فرستد؛ کند رایِ او را نگاه!

2750

منوچهر هم رایِ سامِ سوار

نَبَردارد از ره، بدین مایه کار.»

/شهرزاد

از عکس امروز فرشته دیدن کنید

در ادامه معنی واژه ها

آذر گُشَسب: نام یکی از سه آتشکده بزرگ                           اورنگ: تخت
آئین زرتشتی                                                                  باد: ابهّت، شکوه
آگندن: پر کردن                                                                 بجای: مناسب، درخور
آوردگاه: میدان نبرد، جنگجای                                               بدین در: در اینکار
انجمن: مردم، گروه                                                           بفرمود گفت: فرمان داد
اندر زمان: فوراً، بی درنگ                                                   بُن افگندن: بُن افکندن، طرح کردن
اندر نهان: در دل، قلباً، باطناً                                           بَوِش: تقدیر ازلی ، سرنوشت، نصیب
به کردار آذر گُشَسب: با شتاب                                      راه بر گرفتن: راه گرفتن، روان گشتن،
پرداختن: زدودن، پاک کردن                                            عزیمت کردن
پرند: پارچه ابریشمین ظریف                                          رد: پیشوای دینی زردشتیان
پگاه: سپیده دم، سحر                                                  رز: تاک، درخت انگور
پیش بین: دور اندیش                                          رنگ و بوی: شأن و شوکت، کرّ و فرّ، زیبائی
تیز: بیدرنگ، بشتاب                                                و  وجاهت
جفت جوی: جوینده جفت و همسر                         روشن روان: شادمان، مسرور
چرمه: اسب                                                       زمان تا زمان: بطور متوالی
چشم دوختن: فرو بستن چشم                             ژیان: درنده و خشمگین و وحشی
چماندن و چمانیدن: بناز و خرام راه بردن                    سپردن: طی کردن، راه رفتن
خام گفتار: سخن ناسنجیده، یاوه                           سُتُرگ: درشت اندام، کلان هیکل، نیرومند
خائیدن: جویدن                                                   سنان: نیزه، سرنیزه
خرام: شادی وشادمانی                                       سیندخت: همسر مهراب کابلی
خواسته: مال، زر و املاک                                     غمگسار: یار و غمخوار
خواننده :پیک، قاصد                                           غمی گشتن: اندوهناک شدن، غمگین شدن
خیره: شگفت زده، متحیّر                                    فرخ: ارجمند، بزرگوار، محترم
دار: درخت                                                       فزایش: افزایش، افزون
داوری: جدال، مخاصمت                                     کنام: لانه پرندگان
دُژم: افسرده، غمگین، اندوهناک                         کوپال: عمود، گرز آهنی
دستان: نامی که سیمرغ به زال داده                    کیمیا: درد، اندوه، خشم
دستور: مشاور، راهنما                                       کیوان: زُحَل
دل پرداختن: آهنگ کاری کردن                              گراینده: دست برنده، یازنده
دمان: تند، با شتاب                                      گرگساران: قریه ایی از بلخ و نیز دهی است
دِیزه: ادغم، اسب سیاه یا خاکستری در مرو 

برداشت از اینجا

نظرات 18 + ارسال نظر
پروانه چهارشنبه 9 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 09:47

1- از شهرزاد گرامی بابت تایپ این داستان سپاسگزارم

2- سریال عکس های فرشته از آرامگاه فردوسی ادامه دارد.
http://fershteh.aminus3.com/image/2011-08-30.html

3- داستان را با صدای استاد کزازی گوش کنید پس از دو سه روز از اینجا برداشته خواهد شد.

4-عکس: در میان عکس هایم می گشتم به این عکس بر خوردم گفتم شاید بی ارتباط با این فعالیت و همکاری دوستان در این انجمن کوچک نباشد. شما اگر عکسی در ارتباط با این داستان داشتید آدرسش را بنویسید تا پس از دو سه روزی تماشای این عکس جایگزین شود.

۴- عکس هماهنگ با داستان جایگزین شد.

فرشته چهارشنبه 9 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 17:13 http://fershteh.aminus3.com

...
چقدر از این قسمت خوشم امد
چنین گفت: «کز داور داد و پاک،
دل ما پر از ترس و اومید و باک!

به بخشایش اومید و ترس از گناه؛
به فرمانها، ژرف کردن نگاه

...............
هر آنچ آفریده است جفت آمدند؛
گشاده ز راز نِهفت آمدند.

2715
ز چرخ بلند اندر آری سَخُن،
سراسر همین است گیتی ز بُن.


زمانه به مردم شد آراسته؛
وز او، ارج گیرد همه خواسته.


اگر نیستی جفتی اندر جهان،
بماندی توانای اندر نِهان؛


دو دیگر که بی جفت، دین خدای
ندیدیم، مرد جوان را، به جای.


بویژه که باشد ز تخم بزرگ؛
چو بی‌جفت باشد، نمانَد سترگ.

...............
چقدر زیبا ...وعمیق از خداوند...واز علت ومعلوم ها سخن می گوید
............
این قسمت همش نصیحت ...وچشم ها را باز نگه داشتن است
وفهمیدن...جستجو در متن کلمات است
.................

ببستند لب موبدان و ردان؛
سخن بسته شد بر لبِ بخردان؛

ممنون از شما پروانه جون

در شاهنامه در باره ی این جفت بودن و جفت جوی بودن جوانها خیلی قشنگ و به جا گفته شده!
و نکته جالب این نیم بیت است:
«گشاده ز راز نِهفت آمدند. »

و این بیت:
«زمانه به مردم شد آراسته؛
وز او، ارج گیرد همه خواسته.»
می گوید اوج همه چیز در وجود آدم هاست!

و در ادامه:
اگر نیستی جفتی اندر جهان،
بماندی توانای اندر نِهان؛
خوب اگر جفت نباشد دیگر آدمی نخواهد ماند!


موبدان چون:
که نشنید کس نوش با زهر جفت
لب بستند:
ببستند لب موبدان و ردان؛
سخن بسته شد بر لبِ بخردان؛

می بینی موبدان چقدر قشنگ سکوت می کنند و موضوع را واگذار به زمان دیگری می کنند تا بیشتر در این باره با سام و منوچهر و با یکدیگر به رای زدن بپردازند. می بینی همون اول حکم صادر نمی کنند!

از همراهیت سپاسگزارم

شاهین بهره مند پنج‌شنبه 10 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 18:21 http://www.shahin.aminus3.com

سلام
واقعا مایه ی افتخار و سربلندی ام هست که می بینم ملت ما هنوز هم به شاهنامه پایبند هستن
کارتون واقعا با ارزشه
خسته نباشید

با درود
من هم از دیدن نام شما یاد آن کار بزرگتان که می افتم (تایپ شاهنامه) "بال در میارم"!

فرشته شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 15:55 http://fershteh.aminus3.com

دوباره سلام
واقعا زببا همه چیز بیان شده...
ممنونم که سر می زنید
:)

فرشته یکشنبه 13 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 18:06 http://fershteh.aminus3.com

سلام
عجب عکسی!!!
زیباست
...
این بیشتر به متن می خوره
تشکر از شاهین خان
....

فرشته جان
اضافه شدن دوست خوب، شاهین گرامی را از تو دارم.
به زودی بیشتر از او در اینجا خواهیم دید.

فلورا یکشنبه 13 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 22:56

پروانه گرامی
بیتهای این قسمت برام جالبن ... اینکه همون اول صبحی که زال از نزد رودابه برگشت... مشاوران و صاحب خردان اطرافش رو جمع میکنه و براشون یه هو در باب لزوم همسر داشتن صحبت میکنه! تصور کنین! حتی اگر همسری که انتخاب کرده بود از نوادگان ضحاک نمیبود باز چنین سخنان بلند بالایی بدون مقدمه کمی جای تامل داشت...
گویا فردوسی خواسته به آیندگان بگه که در هر زمانه ای جوان خامی که قصد همسر اختیار کردن داره و عاشقه ... ازش چنین کاری سر میزنه!

- ازون اصطلاح "دژم کرده روی" بجای" پیر " خیلی خوشم اومد.

- در بیت:
دو دیگر که بی جفت، دین خدای، ندیدیم مرد جوان را بجای

دین خدای، در این بیت یعنی چه ؟

-اینطور که استاد کزازی فرمودن، حکیم ما طی بیتهای 2714 -گشاده ز راه نهفت آمدند- تا 2717 - بماندی توانایی اندر نهان-؛ بر این رای هستن که خداوند برای اینکه توانایی خودش رو آشکار کنه جهان رو آفریده!! که بنظر من هدف بسیار ناپسندی برای آفرینش هست... خواهش میکنم ببخشید، مودبانه تر نتونستم بگم، آخه ما که بندگان خدا هستیم برای هیچگونه آفرینشی چنین انگیزه ی خامی نداریم


من تا امروز همیشه فکر میکردم که هدف افرینش محبت و عشق خداوند بوده و ما تجلی محبت و عشق خداوندیم و چون خداوند دوست داشته شناخته بشه مارو آفریده ... نه اینکه میخواسته قدرتش رو به ما نشون بده...
این جمله ها به من این پیام رو میدن که خدای فردوسی هم مثل خدای فقها، خدای قهار و جباری هست نه خدای محبت و عشق مثل خدای عیسی و بودا...

اصلا بهتره ادامه ش ندم چون دوست ندارم رنجشی ما را اندر میان باشد

فلورای نازنین
دیدگاهم را در باره ی خدای فردوسی در پاسخ فرشته می توانی بخوانی.

این حال و هوای جوانها را دوست دارم که همه ی دشواری های پس از همراه شدن را به ذهنشان راه نمی دهند و در راه همسر داشتن قدم بر می دارند . اگر بخواهند به مشکلاتش بپردازند که هیچگاه دست به این کار نمی زنند.
بیت های زایمان رودابه و حال و روز رودابه را وقتی رستم را از دست می دهد دوباره بخوانی می بینی چه به سر این دو آمد و یا پایان زال را به دلیل کشتن شدن اسفندیار به دست رستم!

دنیا را اگر از چشم فروید، نیچه ،.. ببینیم مانند بسیاری "روشنفکران" ! امروزی دیگر انسانی بر روی زمین نخواهد ماند !

خوب از بین بردن آدمها هم فکری است! چه با ازدواج نکردن و چه به گونه های دیگر! شاید یکی ا زهمین روشنفکران! با انفجار بمبی به زندگی در روی زمین پایان دهد!

دیر زی و شاد

فلورا دوشنبه 14 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 22:21

اومدم که توضیح بدم... من با جفتجوی بودن مخالف نیستم... حتی با روش زال و رودابه که پیش از اینکه بزرگان شون خبر داشته باشن... با هم dateداشتن که روشی بسیار امروزین و درست هست البته شاید تا همین اندازه ش که فردوسی بزرگ بیان کرده... و نشون میده که نیاکان ما چقدر درست میزیستن و اینطور نبوده که بعد از جاری شدن خطبه ی عقد تازه پسر و دختر ببینن قراره با کی زندگی کنن!!

-متوجه دیدگاه شما درباره ی خدای فردوسی نشدم

-اما بیت:
همه کاخ مهراب مهر من است
زمینش چو گردان سپهر من است

بغایت زیبا و لطیفه, فکر میکنم همه ی ما مکانهایی رو برای خودمون داریم که چنین احساس قشنگی رو نسبت بهش داریم... حالا چه از نظر عاطفی چه از نظر انسانی و اجتماعی

مثلا مهری رو که در دل احساس میکنیم وقتی به حریم خداوندگار طوس وارد میشیم...یا حافظیه و قونیه و حتی مهری که من در دل نسبت به بیت المقدس احساس میکنم وقتی نامش رو میبرم!

پروانه گرامی
مصرعی هست که زال میگه:

دلم گشت با دخت سیندخت رام

بنظر شما دلیل خاصی داره که نمیگه دخت مهراب؟ غیر از دلایل خاص ادبی مثل رعایت وزن و عروض و غیره؟

نمیدونم چرا این قسمت از داستان برام اینقدر جالبه که امروز یک ساعت با مامانم تلفنی درباره ش صحبت کردم و سر از داستان شعیب و دخترش که موسی رو پسندیدن در آوردیم!!

پرچانگی ام را ببخشایید

چقدر خوشحالم که موضوع گفتگوی مادر و دختر در باره ی شاهنامه بود!

من به عنوان مادر از این گفتگوها با فرزندانم خیلی لذت می برم می دانم این گفتگو بسیار خوشایند مادر گرامی ات بوده است.

من هم احساس قشنگی نسبت به این بیت ها دارم.

خدای فردوسی: بگذاریم هر یک از ما برداشت خود را داشته باشد و کاری به برداشت های یکدیگر نداشته باشیم!

«دلم گشت با دخت سیندخت رام»
سیندخت نقش مهمی در این پیوند داشت و اصلن این نام به شکلی از سیمرغ گرفته شده است .

بهتر فکر نکنیم فردوسی برای رعایت وزن ازواژ های استفاده کرده بیشتر در پی راز و رومز آن باشیم.

بسیار سپاسگزارم که همراهی می کنی.

فلورا دوشنبه 14 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 22:27

پروانه بانو
این خبر رو بدم که خوشحال بشین
کنسرت سیمرغ در کشور هلند در حال اجراست و همزمان نشستهایی پیرامون شاهنامه و راز ورمز موجود در شاهنامه شکل گرفته که لینکش تو گوشیم هست پیدا کنم براتون میذارم...

چه خوب !
منتظر لینک هستم

محسن سه‌شنبه 15 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 18:42

من به دلیل افتادن روکش دندان جلو نمی توانم بخش بعدی را بخوانم. یکی همت بکند.
ولی می خواهم شعری از فروغ را بخوانم. فروغ شین و سین اش می زد. و من این زدن را خیلی دوست دارم. دیدم شاید هرگز بختم یاری نکند که این امکان را داشته باشم که یکی از اشعارش را بخوانم و مثل خودش سین و شین را ادا کنم.

یعنی فروغ هم رو کش دندونش افتاده بود؟

محسن سه‌شنبه 15 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 22:05

نه. روکش نیافتاده این جوری حرف می زد.

باید دوباره سی دی صدای فروغ رو پس از مدتها، گوش کنم!

محسن سه‌شنبه 15 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 22:19

با این که داستان یا مقاله ی زنان شاهنامه نوشته ی فریدون تنکابنی را امروزه دیگر نمی پسندم ولی این عکس مرا یاد بخشی از این نوشته می اندازد. بخشی که خود نیز در زمانی که خیلی دیگر از آن دورم به آن می اندیشیدم. در دوران دبیرستان که این شاهنامه را جسته و گریخته می خواندم. راستش این شعر به مذاق من خیلی خوش نیامد در آن زمان.
از آن پرورانیدم این تار را
که تا دستگیری کند یار را
نه آن که رودابه را نکوهش کنم، بیشتر و قبل از آنی که داستان راتمام کنم به این فکر می کردم که آیا زال گیسوان را می گیرد و از این قلعه بالا می رود یا تدبیری دیگر می اندیشد. روسفیدم کرد این زال.
زال هم مردی بود برای خودش. اگر آن تار را می گرفت و بالا می رفت هرگز او را نمی بخشیدم.
امیدوارم که کامنتم باز مردانه نشده باشد.

دیشب با فرناز روی اسم سایت حرف می زدیم فرناز پیشنهاد داد اسم سایت رو بزاریم : زال
زال خیلی ویژگی های برجسته ای دارد و مهم تر از همه این که نامیراست! پدر رستم است! ..باید بیشتر فکر کرد.

محسن سه‌شنبه 15 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 23:23

ینی نام این انجمن شاهنامه خوانی را بگذارید زال؟

com.زال.www
یعنی نام دامنه یا همان آدرس سایت . ولی نامش می تواند همان انجمن شاهنامه خوانی باشد

محسن چهارشنبه 16 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 01:42 http://s2.picofile.com/file/7132780749/An_Roozha_ICAB.mp3.html

انگار فقط حدود بیست در صد موفق بودم.

بریم گوش بدیم ببینیم در صد رو درست گفتید!

فریدون پنج‌شنبه 17 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 02:51

یک - بنا به خوانش استاد کزازی در بیت چهارم «زبر » «سرافرازِ » به نظر می رسد اضافی باشد

دو - ز چرخ بلند اندر آری سَخُن،/ سراسر همین است گیتی ز بُن.

بیت فوق، مرا به یاد بحثی که در چند پست قبل داشتم انداخت

«بگویید با من یکایک سَخُن ؛/به کژّی نگر نفگنید ایچ بُن !

سه - محسن عزیز ، یادم نمی آید که فروغ با «س» و «ش» مشکلی داشته . به صدای او در لینک زیر گوش کنیم.

http://www.youtube.com/watch?v=9RfqZLWFEyg

یا در این لینک گوش کنید
http://www.backupflow.com/g.htm?id=2082

چهار- اشعار فروغ چقدر به دل می نشیند.

تولدی دیگر

همه هستی من آیه تاریکیست
که ترا در خود تکرار کنان
به سحرگاه شکفتن ها و رستن های ابدی خواهد برد
من در این آیه ترا آه کشیدم آه
من در این آیه ترا
به درخت و آب و آتش پیوند زدم
زندگی شاید
یک خیابان درازست که هر روز زنی با زنبیلی از آن می گذرد
زندگی شاید
ریسمانیست که مردی با آن خود را از شاخه می آویزد
زندگی شاید طفلی است که از مدرسه بر میگردد
زندگی شاید افروختن سیگاری باشد در فاصله رخوتناک دو همآغوشی
یا عبور گیج رهگذری باشد
که کلاه از سر بر میدارد
و به یک رهگذر دیگر با لبخندی بی معنی می گوید صبح بخیر
زندگی شاید آن لحظه مسدودیست
که نگاه من در نی نی چشمان تو خود را ویران می سازد
و در این حسی است
که من آن را با ادراک ماه و با دریافت ظلمت خواهم آمیخت
در اتاقی که به اندازه یک تنهاییست

....

بیت چهارم اصلاح شد
از اینکه با دقت می خوانید و گوش می کنید سپاسگزارم

سَخن: چون زمان پرداختن به داستان دیگری رسیده است در توضیح خوانش این واژه در آنجا پاسخ می نویسم.

فلورا پنج‌شنبه 17 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 22:56

من به تصویر دقت نکرده بودم... بنظرم اون طناب و اون زلف رو اونجا گذاشتن یک معنای دو گانه به اون تصویر میبخشه... میشه عشق زال رو صادقانه و تنها محبتی ناب درنظر گرفت که در اونصورت باید باکمند زلف یار به روی باره میجست... میشه هم محبت زال رو مادی و بخاطر منافعی که این وصلت میتونست براش داشته باشه بعلاوه ی اندکی چاشنی محبت در نظر بگیریم که دراونصورت از طناب استفاده میکنه

اما آقای مهدی بهشت
چرا نباید زال با گرفتن کمند زلف یارش اوج بگیره؟

پروانه جان
زلف رودابه در این ماجرا نماد محبتش نیست؟
اونجا که میگه " زبهر تو باید همی گیسو ام" به این معنی نیست که این همه شور و زیبایی و مهر رو برای زال میخواد و میخواسته؟

این عکس را شاهین گرامی از کتاب شاهنامه ای که در اختیار دارند گرفته است. نقاش آن را نمی شناسم باید از خودشان بپرسیم.
شاید با شناخت آن هنرمند بیشتر به دیدگاهشان پی ببریم.

زلف رودابه: شاید تشبیه قشنگی است!

محسن جمعه 18 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 17:33

به فریدون.
میزد ولی خیلی نه. به قول گوینده ای که اکنون دیگر نیست:
بعضی سه نقطه از شین هایشان را بر می دارند و روی سین هایشان قرار می دهند.
بعضی دو نقطه
و بعضی یک نقطه.
فروغ از این دسته سوم بود.
***
باز هم به قول همان مرحوم البته یک شکل دیگری هم هست که اینجا اصلن بحث آن مطرح نیست و آن این که شین هایشان بیش از سه نقطه دارد.


فرشته یکشنبه 20 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 19:21 http://fershteh.aminus3.com

من هم وقتی خواندم..همین حس فلورای گرامی رو پیدا کردم
همین حس رو دارم ..واحساس می کنم همین رو می خواسته بگه...همه ی مهر ومحبت برای زال

فلورا سه‌شنبه 22 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 22:38

پروانه جان

من این بیت رو نمیفهمم... لطف میکنی توضیح بدی

که بوده ست ازین کمتر و بیشتر
به زن پادشا را نکاهد هنر

فلورا جان
پیش از ان خواندیم که موبدان چه به جا در پاسخ زال سکوت اختیار کردند چون می داتستند:
«که نشنید کس نوش با زهر جفت.»
زال خوشحال بود آنها به شدت نگران بودند و نمی خواستند زال را نارات کنند ولی زال دوباره شروع می کند و یک کمی دیگه که حرف می زنه موبدان «پاسخ آراستند» که ما فرمانبردار تو هستیم و از بس که شگفت زده شدیم سرافکنده شدیم که داستان کم و بیش همین است و در ضمن زن گرفتن که از آدم کم نمی کنه یعنی چیز بدی که نیست و دنباله ی داستان..

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد