چلیپا نمادی با برداشت های گوناگون

 

چلیپا نمادی با برداشت های گوناگون

چلیپا چند هزار سال پیش از میلاد مسیح نماد مقدسی در کشورهای جهان به ویژه نزد آریائیان بوده و به پیکره های گوناگون آن را بر آوندها و جنگ افزارها و دیگر کاچلها می نگاشتند. یا بر رخت و دست و پیشانی و ساختمان ها می کشیدند.
شاهان آشور ان را به نماد نیروهای دینی و سیاسی بر سینه می آویختند و شاهان هخامنشی آرامگاه خود را چلیپا گونه می ساختند.

چلیپا در کیش های کهن این چنین کار برد داشته و نشانواره ای گرامی و گرداننده ی جهان هستی و دهناد طبیعت به شمار آمده،در زندگی و مرگ انسان ها پایگاه والایی داشته است.
پس از مسیح نی همچنان در گروههای گوناگون نژادی و کیشی ورجاوند و دارای نیروی پنهانی و اسرار آمیز بوده و به کار می رفت و بسانیکه دیدیم در کشورهای اسلامی به ویژه ایران با این نگاره شبکه ی پر دامنه و گسترده ای با نام «الله،محمد،علی» به مسجدها و نیایشگاهها زیب بخشیده است و هنوز گروهی بدان دلبستگی دارند و از پیکره ی آن خورسند می شوند.
این نشانواره نماد افزایش و فراوانی و دارای بار مغناطیسی مثبت می باشد که بدین گونه در درازنی زمان با زندگانی بشر در پیوند بوده و به انگیزه های گوناگون از آن بهره برداری شده و هنوز هم نگاره ای پرمایه و گرامی و دوست داشتنی است.
آنانی که آن را بر رخت یا همراه خود دارند، احساس آمرامش می کنند، گویی هنوز چگونگی طلسم بودن و سحر آمیزی خود را نگاهداشته و بارز هم می تواند از پریشانی ها، نگرانی ها و هراس ها بکاهد و با «بار مثبت» خود «بار منفی» را نابود و بی اثر سازد.
بر روی هم چلیپا در نماد؛ ورجاوندان، پدیدیه ها، آخیش ها و نهادهای زیر پذیرش داشته و هنوز گرانمایگی دارد.
ا-دیائوس«خدای باستانی آریائیان».
2- ایندرا«خدای باستانی آرین ها».

3- خورشید و حرکت خورشید.
4-دو ترکه ی بر هم نهاده برای روشن کردن آتش.
5- آتش.
6- فروغ.
7- آذرخش و خشم خدایان.
8- چهار آخیش «آب، باد، خاک، آتش».
9- چرخ هستی و دهناد آفرینش.
10- تندر و آذرخش.
11- زروان«زمان بیکران»
12- آسیای فلک.
13- چرخ گردنده.
14- حالت چهارگانه ی ماه.
15- بی آغاز و انجام.
16- چرخه ی تولید نسل و پیوستگی زندگی و حرکت.
17- دوک های نخ ریسی آغازین.
18- پیدایش و گردش چهار فصل.
19- حرکت آب.
20 - سرچشمه گرفتن از هستی آب.
21- پدید آورنده ی رویدادها در فضا و زمین.
22- حرکت ، جنبش، تندی، حرکت دورانی.
23- چهر سوی گیتی.
24- گوهر نژادی و پیروزی.
25- جاودانگی«ابدیت».
26- باروری و افزایش.
27 - عشق و مهر.
28 - گیسوی دلدار.
29- دور کننده ی چشم زخم.
30. دو کننده ی اهریمنی ها.
31- هست و نیست، بود و نبود، بست و گسست.
32- نماد مهر و مهر پرستی.
33- گردونه ی مهر.
34- رهائی و رستگاری.
35- نمایانگر کثرت و رسیدن به وحدت و بازگشت به آفریینده.

36 - توکل و رضا.
37- آشتی و سازش«صلح».


38- تسلیم و رضا.
39- زندگانی دراز.
40 - نماد پیوند نرینه ومادینه.

41- فرخندگی و بخت بلند.
42- چلیپای راستگرد نشانگر مظهر مرد و کهکشان.

43- چلیپای چپ گرد مظهر زن و زمین و زیبائی زنانه.
44- پرهیز کاری و زیبایی.
45- دریافت بخشایش و فراوانی از کردگار«رحمت و برکت».
46- درخواست آمرزش.
47- شاهین.
48- فروهر.
49- تکامل و تعالی.
50- اندیشه و خواست پرواز در انسان.
51- آرمان های برجسته و خوب.
52- خوشبختی و نیک فرجامی.
53- مُهر دل بودا.
54- راز پنهانی آئین بودا.
55- چرخ آئین بودا.
56- زندگی جاوید.
57- در خود فرو رفتن و به اندیشه پرداختن.
58- شادمانی و شادزیستی.
59-نیروی درمان بخش.
60- یک پیکره ی قرادادی انسان با دو دست و دو پا.
61- نقشی بر درفش کاویان به نشانه ی شورش ملی ، گوهر نژادی و پیروزی.
62-مظهر قدرت سیاسی و دینی.
63- نیک و نیکوکار بودن.
64- دار«صلیب» و شتاسگر دین مسیحی.
65- پیکره ای که از برخورد کشه ی وَردَنه«محور» و کشه ی معدل النهار پدید می آید.
66- نگاره ی مثبت«+» و دارنده ی بار مثبت و سازنده.
67- خورشید بهاری و خورشید پاییزی.
68- نقشی مقدس بر ساختمان معبد و مسجد.
69- نشانه ی حزب نازی و پرچم آلمان در زمان پیشوائی آدولف هیتلر.
70- عامل تبدیل کننده چهارسو به دایره.
71- عامل تبدیل مربع به دایره و دایره به مربع.
72- شناسگر چهار کیفیت طبیعت:گرمی ، رطوبت،سردی، خشکی که پیوند دهنده نظم بدنی و روانی است.
73- نماد الوهیت آریاها.
چلیپا نمودار نمودها و چهره های گوناگون پرتو خداوند است. همچنانکه خورشید تیرگی ها را می زداید نمودهای گونگون و پر شمار خداوند روشنی بخش چهارسوی جهان«در چلیپای مرکب سوهای اصلی و فرعی» و جهان درون انسان است.
برداشت از:صفحه 307 تا 311 از کتاب:نشان راز آمیز گردونه مهر یا گردونه خورشید نویسنده: دکتر نصرت الله بختورتاش
















با کلیک کردن روی عکس ها می توانید در اندازه بزرگتر ببینید

چون عکس های کتاب کیفیت پایینی داشت با جستجو به اینجا رسیدم و عکس ها را برداشتم

تندیس بودا در هنگ کنک است
 
  گنبد علویان-http://shahin.aminus3.com/image/2011-08-19.html

گنبد علویان:عکس از شاهین بهره مند 
نظرات 16 + ارسال نظر
مریم سه‌شنبه 17 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 21:28 http://digarzaman.blogfa.com

سلام خانم
اطاعت شد.

سلام خانوم جون
میرم اونجا رو داری می کنم .آخه اونجامثل خونه خودم راحتم.

ایرانی چهارشنبه 18 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 01:08 http://kanooneiranebozorg.blogsky.com

درود و سپاس از شما که به این نسک ارزشمند استاد بختورتاش پرداختید.
در پناه مهر نبرزه تندرست و آسمانی باشید.پاینده ایران بزرگhttp://kanooneiranebozorg.blogsky.com

درود بر رامین گرامی
این کتاب تاریخ و فرهنگ و ادبیات و اسطوره و.. بشر است.


پاینده باشی و همیشه کوشا و شاد و تندرست

بابک چهارشنبه 18 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 09:21

این جالب است که انسان ها در هر عصر و ملیتی از علائم و سمبل ها استفاده می کنند و هر بار معنای جدیدی به خود می گیرد اما سمبل ها باقی می مانند - چرا ما همواره می خواهیم مسئولیت های زندگی مان را بر عهده وجود بالاتر و نادیدنی قرار دهیم؟!

نخستین بار که بر یقه کت دوستی این نماد را دیدم تو ذوقم خورد و به او گفتم این دیگه چیه؟ وقتی این کتاب را به من معرفی کرد فهمیدم چیه!... و هم اکنون این دوست در تلاش هست که نماد مهر گردون را به نام ایران ثبت کند.
http://kanooneiranebozorg.blogsky.com/1389/01/10/post-64/

بابک چهارشنبه 18 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 11:59 http://bishehsar.blogsky.com

به نظر شما نماد ها و سمبل ها چقدر در زندگی انسان ها موثرند؟

نمادها بر گرفته و چکیده ی تاریخ و فرهنگ انسان ها هستند.پس این انسانها هستند که نمادها را می سازند نه نمادها انسان را.

پروانه چهارشنبه 18 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 12:38

“کمتر از ذره نه‌ای پست مشو مهر بورز”
“تا به خلوتگه خورشید رسی چرخ‌زنان”
حافظ

محسن چهارشنبه 18 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 15:44 http://after23.blogsky.com/1388/12/16/post-248/

اووووووووووووه چقدر چلیپا!! من فقط صلیب را میشناختم و چلیپا در خط و خطاطی. البته هرچه نگاه کردم شکل خطاطیش را ندیدم. شاید در میان این همه چلیپا گم شدم یا پیداش نکردم. چلیپا در خطاطی نوعی کج نوشتن است. معمولن رباعی را به شکلی مینویسند که ته اشعار به سمت گوشه چپ کاغذ میرود. شکلش را نمیتوانم اینجا نشان دهم. البته توی لینکی که از وبلاگم در مورد خط استاد فتحعلی واشقانی فراهانی گذاشته ام در کنار اسمم، نوع و سبک خط چلیپاست. اگر به آن اشاره ای کرده اید مرا ببخشید.

روی عکس ها کلیک کنید روی بازوی سرباز رومی و روی گردنبند چلیپا (صلیب شکسته)راببینید

در چند یادداشت پیش از کتاب فرزند سرنوشت نوشتم که در مراسم عقد ایران باستا ن روی بازوی دو طرف ستاره ی چهار پر می کشیدند که همان چلیباست.

چه جالب! خط چلیپا را نمی شناختم

پرستوی سفید چهارشنبه 18 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 18:14 http://www.n-hoseini.persianblog.ir

درود بر شما... من این کتاب را به مهر از شما به یادگار دارم و در کتاب خانه ام می درخشد با نشوتاری به یادماندنی از شما ...من از یادت نمی کاهم. به دلایلی که می دانید هنوز نتوانسته ام خواندنش را آغاز کنم. ولی وقتی آن را از شما هدیه گرفتم از این که بدون سخنی در ابن بازه فهمیده بودید من به مباحث پیرامون نمادها خیلی علاقه دارم بسیار خوش حال شدم . شاید هم اتفاقی بوده ولی گزینش خوب شما خرسندی مرا افزون کرد. با شما هم نظرم: نمادها نشانگر اندیشه و فرهنگ و پیشینه تاریخ آدم هاست و من این نشانه ها را دوست می دارم. یک بار دیگر در این جا از این هدیه ی ارزشمند سپاس گزارم.

درود فراوان
این کتاب کتاب داستان نیست که بنشینیم از ابتدا تا به آخر بخوانیم. کافی است ورق بزنی و عکس ها را نگاه کنی. آنقدر با ذهن ما آشناست که نخوانده می دانیم چه نوشته.
آن کتاب هم قابل شما را نداشت.

محمد درویش چهارشنبه 18 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 23:41 http://darvish.info

درود بر پروانه عزیز
که همیشه کوشیده است
نور بر تاریخ بتاباند ...
تاریخی که ما گاه از یادش برده ایم و
گاه وقت نداریم که یادش کنیم!
درود ...

درود بر درویش گرامی
شما خود تاریخ می سازید!
از لطفتان به این خانه ی کوچک سپاسگزارم

محسن پنج‌شنبه 19 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 09:19 http://after23.blogsky.com/

شیوه ی نوشتنش چلیپا نام دارد. حالا که عکس های اینجا را نگاه میکنم میبنیم که اگر قرار باشد توی چلیپایی که در دل کوه در عکس ردیف دوم دیده میشود چیزی نوشت جز به شکلی که خطاطان چلیپا می نامند، امکان ندارد. البته بعضی وقت ها چهار بیت در بالا و پایین و چپ و راست مینویسند ولی شیوه ای که نوشتم در کامنت قبلی بیشتر رایج است. دلیلش هم روشن است و آن علاقه خطاطان به نوشتن رباعی است که دو بیت است.

چه داده های سودمندی در باره ی نگارش چلیپا!
دستتون درد نکنه.

این عکسی که شما اشاره کردید آرامگاه پادشاهان هخامنشی در مرو دشت است. یا همان نقش رستم.

کمی گذاشتن عکس در بلاگر دردسر دارد و گاهی تمام متن را به هم می ریزد .باید زیر عکس ها توضیح داده شود هر یک از کجا و چه زمانی است که کمی وقت می برد(تنظیمش مشکل است)

شهرزاد پنج‌شنبه 19 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 10:48

اصلن فکر نمی‌کردم چلیپا این همه معنا و پیشینه داشته باشد، باید کتاب خواندنی باشد. در کتاب اشاره به این نشده که ساختار و ریشه‌ی واژه‌ی چلیپا چیست و از کجاست؟ تنها می‌دانم که واژه‌ی صلیب شکل عربی شده همین چلیپا است. معانی و تعبیرهای مختلف چلیپا خیلی جالب بود و البته حالا که می‌بینم یادداشت محسن گرامی درباره‌ی خط چلیپا هم بسیار خواندنی است.
خاقانی یکی از شاعرانی است که در قصیده هایش خیلی به آداب و رسوم مسیحیان اشاره کرده و در این بین ردگیری معانی مختلف چلیپا خیلی جالبه یکی از معانی که آنجا هست ولی در اینجا ندیدم "چلیپای فلک" است که از برخورد خط استوا و خط محور در دایره عالم حاصل می‌شود. فردوسی هم در شاهنامه اش اشاراتی به چلیپا داشته و آن را متعلق به مسیحیت می‌دانسته است.

به ساختار این واژه در کتاب اشاره ای نشده است.

ولی چند بیتی از شاعران که مفاهیم چلیپا در آن به کار رفته آورده است.

باید به آن جداگانه پرداخت.
این چلیپای فلک هم خواندنی بود .در کتاب به چلیپاهایی که به وسیله نور در آسمان ایجاد می شود اشاره شده است.

شاهین سپنتا پنج‌شنبه 19 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 22:46

درود
تلاش های ارزشمند فرهنگی شما را ارج می نهم

سمیه جمعه 20 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 00:57

سلام
من بر آن عاشقم که رونده است
انجمن علمی-دانشجویی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می کند:

دومین جلسه ی نشست تخصصی شعر معاصر (بررسی شعر نیما یوشیج) با حضور دکتر سعید حمیدیان سه شنبه 24 فروردین1389 ساعت 13:30
مکان: پل مدیریت، خیابان علامه جنوبی،دانشکده زبان و ادبیات فارسی و زبان های خارجه دانشگاه علامه طباطبایی طبقه چهارم، سالن شهید عضدی

پروانه جمعه 20 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 11:16

در رای گیری دویچه وله برای بهترین وبلاگ ها ی جهانی شرکت کنید:

به «مهار بیابان زایی» رای دهید

http://www.thebobs.com/index.php?l=fa

به جایزه ویژه تغییرات اقلیمی بروید
مهار بیابان زایی را تیک بزنید
با فشار کلید end به پایان صفحه بروید
نام و ایمیلتان را وارد نماییدو...
سپس صفحه refresh می شود و پیامی می آید که از رای شما سپاسگزاریم




پروانه جمعه 20 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 15:26

از پیام های همین یادداشت من در http://www.kanooneiranebozorg.blogsky.com/

«در کردستان در مراسم ازدواج آقا داماد هنگام ظهر روی زمین چلیپایی میکشه و سه بار دورش میچرخه و آنرا را میبوسه.»

پاتوق گورکن ها جمعه 20 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 15:48

سلام مطلب خیلی مهم و مفیدی بود ممنون
هیتلر اسم گردونه مهر رو اسواستیکا گذاشت چون نمادی اریایی بود و او خود را اریایی می دانست

http://en.wikipedia.org/wiki/Swastika

سلام
چه صفحه ی خوبی با عکس های خوب .باید متن انگلیسیشو بخونم و همه ی عکس ها را مرتب کنم با توضیحات در یک پست بنویسم.
سپاس

شاهین بهره مند پنج‌شنبه 3 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 10:28 http://www.shahin.aminus3.com

سلام
من هم از این موضوع اطلاع داشتم و در صدد این بودم که راجع به این موضوع یه عکس توی سایتم بزارم.اگه مایل باشی می تونم یه سری اطلاعات راجع به این آرم آلمان نازی و تاریخچه ی ایرانی اون رو برات بفرستم.خوشحال شدم که با وبلاگ شما َآشنا شدم

با درود
چه خوب ! اگر زحمتی نیست خوشحال خواهم شد.
حتما پس از گذاشتن عکس در سایتتان خبرم کنید.
بسیار سپاسگزارم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد