هنر همیشه بر حق بودن -شوپنهاور 2

در ادامه ی یادداشت های از کتاب «هنر همیشه بر حق بودن» اثر شوپنهاور و ادامه تایید سخن فریدون گرامی که "...، شگردی است که اکثر سیاستمداران کهنه کار و رهبران دیکتاتور برای بقای خود در این دنیای دیوانه ی دیوانه ی دیوانه به کار می برند. و جهانی این چنین پر از معضلات فردی و اجتماعی بوجود آورده اند. " قسمت هایی از کتاب را در ادامه می خوانیم:

«.. جدل چندان ربطی به حقیقت ندارد، درست همانطور  که وقتی منازعه ای به دوئل می آنجامد، استاد شمشیر بازی چندان کاری ندارد که حق با کیست . دوئل چیزی نیست جز حمله و دفاع . هنر شمشیربازی فکری نیز همین است...»

برداشت از مقدمه ی شوپنهاور بر 38 راه

 1-به جای دلیل به مرجع متوسل شو

این ترفند عبارت است از توسل به مرجع به جای دلیل ، با استفاده از مرجعی در خور میزان خصم.

.. اگر موضع تو موُ یٌد به نظر مرجعی باشد که خصمت به او احترام می گذارد، به کار گیری این ترفند آسان  است، اگر....(در اینجا شوپنهاور  انواع مرجع شناسی خصم را بر می شمرد و آن را بسته یه درجه ی دانش خصم می داند که فکر می کنم آوردن همین یک بند برای ما ایرانی ها کافی باشد)   در ادامه می نویسد:

بی سوادها برای لفاظی با کلمات یونانی یا لاتین احترام خاصی قائلند....

2-به رغم شکست مدعی پیروزی شو 

2-حرفش را قطع کن،توی حرفش بدو،بحث را منحرف کن                   

این دو  راه نیازی به آوردن جمله های شوپنهاور ندارد، خودمان به خوبی با آن آشنا هستیم.

 

 

 

نظرات 7 + ارسال نظر
پت چهارشنبه 15 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 19:29 http://iampat.keykoja.com

این کتاب را به لیست کتابهایی که باید بخرم اضافه کردم. امیدوارم این باز که آمدم ایران هنوز در کتابفروشی موجود باشد

به تایید همان مثل خودمان«ادب از که آموختی از بی ادبان» داشتن این کتاب بسیار خوب است.
با ید بگویم سر از برخی راههایش در نمی آورم. خیلی پیچیده هستند. شاید به همین دلیل سیاستمدار نشدم(لبخند)

انتشارات ققنوس این کتاب را منتشر کرده است.
تهران، خیابان انقلاب ، بازارچه کتاب ، انتشارات ققنوس

در مورد نایاب شدن نگران نباشید آنقدر کتاب در کتابخانه ها و کتابفروشی ها چاپ و منتشر شده که نمی توانند از آن جلو گیری کنند. تازه این هنرها را از حفظ هستند و به کار می برند .
باید اینجا باشید و حرکات مردم را از نزدیک ببیند .

محسن پنج‌شنبه 16 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 00:29 http://axamoon.blogsky.com

اصلن ما خیلی کتابها را لازم نیست مثالهایش را بخوانیم.
مثال بزنم؟

اصلن ما خودمان کتاب هستیم چه لزومی به کتاب خواندن داریم!

مثال های شما هم شنیدنی است.

پروانه پنج‌شنبه 16 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 10:57

هنر همیشه بر حق بودن، سی و هشت راه برای پیروزی در هنگامی که شکست خورده اید. نوشته: آرتور شوپنهاور با مقدمه سی گریلینگ ترجمه عرفان ثابتی، انتشارات ققنوس،1384

یکی از مهمترین مسایلی که طراحان در همه طول عمر حرفه ای خود (دقیقا از روز دفاعیه پایان نامه خود به بعد ) با آن مواجه هستند، جلسات دفاعیه و طریقه دفاع کردن از طرح خود در مقابل استادان، کارفرما، مشتری و... است .
علی رغم اهمیت این مساله هرگز دیده نشده است که در میان واحد های دانشگاهی چه نظری و چه عملی صحبتی از ترفند ها و روش های موفقیت در این مرحله حساس به میان آید.
به هر صورت امروز کتابی را به شما معرفی می کنیم که روزی هم به ما معرفی شده است.
با اینکه از میزان مطالعه شما در مورد فیلسوفان ایران و جهان اطلاعی در دست نیست! اما مطالعه این اثر از آرتور شوپنهاور را به همه طراحان توصیه میکنیم.



چند نکته
1- این اثر در فلسفه اسلامی در حیطه علمی طبقه بندی می شود که با عنوان علم کلام از آن یاد می شود. بنابراین برای مطالعه بیشتر، منابع این علم نیز توصیه می شود، ولی این اثر نسبت به آنها بسیار مختصر تر و روان تر است.
2- این اثر با روحیه شوخ طبعی نوشته شده است و از این رو رویکرد و منظری که به آن نگاه می کنید بسیار مهم است.
3- آرتور شوپنهاور تا زمان حیات خود از انتشار این اثر خودداری نموده بود، که علت آن برای خواننده زمانی که آن را بخواند کاملا معلوم خواهد شد.
4- به دوستانی که بزودی از رساله پایان نامه خود دفاع خواهند کرد، پیشنهاد می گردد حتما این اثر را قبل از دفاع بخوانند.

وبلاگ چهارباغ
http://www.4baq.com/index.php?option=com_content&task=view&id=46&Itemid=32

Fridoun پنج‌شنبه 16 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 11:18

Currently as I have no access to Farsi, hence I have to write in English. I read your weblog article and comment column with great interest. Thank you for gathering all fruit of thoughts under one umbrella
All the very best

همان گونه که پیش از این در یکی از پیام هایتان نوشته اید

"...بکت و دیگر نویسندگان نامی انگلیس و جهان بود. برایم جالب بودکه تعداد کتاب هایی که دیگران در باره آثار شیکسپیر و دیگر نویسنده گان مشهور نوشته اند بسیار بسیار بیشتر از آثار خوداین نویسندگان است. حتی عده ای آمده اند نشسته اند و وقت گذاشته اند و اشعار و یا آثار یک نویسنده مشهور را تحت عنوان منتخب اشعار و یا منتخب آثار تهیه و تنظیم و به چاپ رسانده اند..."

نقدها و برداشت ها ی گونا گونی از این کتاب است،شاید دلیلش گوناگونی نظرات نسبت اندیشه ی شوپنهاور ،موجب این موضوع شده است .
برخی معتقدند شوپنهاور بسیار بدبین بود برخی او را بسیار اهل خرد می دانند.

به هر حال من فکر می کنم همانند سعدی که بسیاری از تصاویر جامعه ی ما را به تصویر کشیده است، شوپنهاور در این کتاب به شکل طنز تصویر بسیار خوبی از فکر ماکیاولیستی حاکم بر بسیاری جدل ها را مقابل چشمان ما به تصویر می کشد.

چند رو ز پیش در اخبار خواندم که برلوسکنی ، اوباما را پسر سیاه سوخته خوانده است . این هم یکی از 38 راه است"توهین و بد دهنی کن"
فریدون گرامی دید خوبی نسبت به اندیشه ی شوپنهاور دارم. ولی باید بیشتر از او بخوانم.

با سپاس

پت جمعه 17 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 05:05 http://iampat.keykoja.com

حالا که حرف دفاع از پایان نامه شد، بگم که من حدود 40 روز پیش دفاع کردم و مت هم فردا قرار است که دفاع کنه

فقط یک بهار جمعه 17 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 10:48 http://www.n-hoseini.persianblog..ir

درود بر شما... خوش بختانه ما با تندیس و تجسم واقعی ی اندیشه ی ماکیاویالیستی رو به روییم و برای درک آن مشکلی نداریم. خوش به حالمان که جامعه ای این چنین با چنین تجسم های زنده ای داریم.کسانی داریم که همیشه بر حق اند ... و صادقانه دروغ می گویند و معصومانه ظلم می کنند و بزرگوارانه سرکوب می سازند... آن رهبران همیشه بر حق ... آزاد مردان میهن من. و من می دانم که حق با من است!!!

پروانه جمعه 17 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 13:58

هرتا مولر، نویسنده آلمانی، برنده جایزه ادبی نوبل سال 2009 اعلام شده است.

خانم مولر که در سال 1953 در رومانی به دنیا آمد به دلیل توصیف های خود از شرایط سخت دوران حکومت نیکلای چائوشسکو شهرت یافته است.

آکادمی سوئد که جایزه را به او اعطا کرد از نظم و نثر وی تجلیل کرده است.

خانم مولر در یک خانواده آلمانی تبار در رومانی رشد یافت و مادرش پس از جنگ جهانی دوم توسط نیروهای نظامی شوروی به یک اردوگاه کار اجباری اعزام شد.

خانم مولر به دلیل عدم همکاری با پلیس مخفی حکومت چائوشسکو در در دهه 1970 شغل دولتی (معلمی) خود را از دست داد و سپس در سال 1987 به آلمان مهاجرت کرد.

اولین مجموعه داستان کوتاه او که در سال 1982 به زبان آلمانی انتشار یافت در رومانی سانسور شد.

آثار اولیه خانم مولر برای انتشار به خارج از رومانی قاچاق می شدند، اما او بعدا چندین جایزه ادبی از کشورهای مختلف در اروپا دریافت کرد.

هرتا مولر در سال 2005 کتاب "شاه تعظیم می‌کند و می‌کشد" را درباره اختناق موجود در رومانی منتشر کرد. این کتاب شامل نه مقاله انتقادی علیه حکومت چائوشسکو و تجربیات فردی وی است. این کتاب به بیست زبان دنیا ترجمه شده است.

خانم مولر در آلمان به تدریس در دانشگاه پرداخت و از سال 1997 عضو آکادمی زبان آلمان بوده است.

کتاب "سرزمین گوجه‌های سبز" از دیگر آثار خانم مولر، توسط غلامحسین میرزا صالح به فارسی ترجمه شده و توسط انتشارات مازیار در ایران منتشر شده است.

پتر انگلوند، سخنگوی آکادمی نوبل هنگام اعلام خبر برنده جایزه نوبل ادبی 2009 گفت "مطالعه آثار هرتا مولر نیاز به توجه و دقت دارد. او آدمی است که از واژه‌های سخت استفاده می‌کند."

این عضو آکادمی نوبل ضمن اینکه در سخنان خود، هرتا مولر را یک نویسنده قدرتمند با سبکی عجیب اعلام کرد، پیشنهاد داد خبرنگاران حاضر در جمع، کتاب "امروز می‌خواهم خودم را ملاقات کنم" را بخوانند و ادامه داد "هرتا مولر با نثری شاعرانه و بی غرض، فضای بی‌خانمانی را به تصویر می‌کشد."

بی بی سی فارسی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد