جنگ میان تاجدار و تاجبخش

گزیده ی کوچکی از  واپسین نشست داستان رستم و اسفندیار را در اینجا می نویسم : 

 جنگ رستم و اسفندیار جنگ بین دو جریان است جنگ بین تاجدار و تاجبخش. 

تاجدار: اسفندیار که برای گرفتن تاج به جنگ با رستم می رود نماینده ی جریان پادشاهان است.

تاجبخش: چه کسی تاج به شاهان می بخشند؟ مردم.  رستم که پهلوان است و نماینده ی مردم در این داستان است .  

 

وقتی تاجدار به جنگِ تاجبخش می رود! به یقین تاجبخش پیروز می شود. چون اگر تاجبخش نباشد تاجدار چگونه تاج داشته باشد! 

 

 

 

نظرات 7 + ارسال نظر
پروانه پنج‌شنبه 24 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 10:54

با پوزش از دوستان که سخنان نغز استاد را با آن واژه های زیبای فارسی را به این سادگی در اینجا آوردم.
به زودی متن کامل فایل شنیداری به نوشتاری تبدیل خواهد شد.

محسن پنج‌شنبه 24 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 12:28 http://after23.blogsky.com

من فکر می کنم تاج بخش ها همیشه ارج و قربشان از تاج داران بیشتر بوده. البته این ارج و قرب یک جورایی به ترس از آن ها هم بر می گردد. بی هیچ مقایسه ای یاد شعبان جعفری افتادم که بعد از وقایع سال سی و دو تاج بخش لقب گرفت.

این داستان هم نشان می دهد تاج بخش ها پیروز می شوند. من هم بر این باورم.

فقط یک بهار پنج‌شنبه 24 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 22:18 http://www.n-hoseini.persianblog.ir

درود بر شما... چون همیشه دلنشین. ژایدار باشید . شما را به خاطر این شور پاسداشت شاهنامه و فردوسی ی گرامی سپاس می گویم.

درود بر شما
در خود «شور » نمی بینم! فکر می کنم سن و سال من از این حرفها گذشته است.
چه خوب بود نظر خودتان را می نوشتید.

با سپاس فراوان

پرستو جمعه 25 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 17:30 http://www.parastu.persianblog.ir

اگر تاج بخش ها به آگاهی لازم برسند و تاج نبخشند ٬ جهان از شر تاجداران خلاص خواهد شد.
ولی خب اینجا صحبت از شاهنامه است و تعابیر آن .
همیشه شاد و سلامت باشید

«تاج بخش » و «تاجدار» در این اسطوره دو نماد هستند.

با سپاس فراوان

[ بدون نام ] شنبه 26 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 12:52

در مجموعه درس‌گفتار‌های شهر کتاب مرکزی به موضوع حماسه به عنوان کهن‌ترین اثر مدون تمدن‌های باستان جامعه بشری و نیز شاهنامه، ایلیاد و گیلگمش سه حماسه‌ بزرگ جهانی پرداخته می شود.

نوزدهمین مجموعه از درس‌گفتارهایی درباره فردوسی به بررسی تطبیقی این سه مجموعه اختصاص دارد که با سخنرانی دکتر محمود عبادیان در شهرکتاب مرکزی برگزار می‌شود.

دکتر عبادیان در این درس‌گفتارها، با مقایسه تشابه و تفاوت‌های این سه اثر، ارزش‌‌های اجتماعی، ادبی و زیباشناختی آن‌ها را نشان می‌دهد.

گفتنی است محمود عبادیان متولد 1207 و دارای دکترای «تاریخ فلسفه عمومی» از چکسلواکی سابق و نیز دکترای «فلسفه کلاسیک آلمان» از آلمان است. وی بیش از 28 عنوان کتاب فلسفی و ادبی ترجمه یا تألیف کرده است.

برخی از آثار او عبارتند از: رساله منطقی و فلسفی ویتگنشتاین، مقدمه هگل و زیبایی شناسی، «هگل جوان»، تفاوت فلسفه دموکریت و اپیکو، زیبایی شناسی هگل، زیبایی شناسی به زبان ساده و...

علاقه‌مندان می‌توانند برای حضور در این نشست‌ها که در روز‌های چهارشنبه ۳۰ بهمن و ۱۴ اسفند برگزار می‌شود به سالن اجتماعات شهرکتاب واقع در خیابان حافظ شمالی، نبش زرتشت شرقی مراجعه کنند.

http://www.isphilosophy.com/post-714.aspx

پاتوق گورکن ها یکشنبه 27 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 13:07

سلام اتفاقا من فکر می کنم گیلگمش رو خیلی ها به غیر از اهل فن بشناسند یعنی تا الان اینطور متوجه شدم.

عماد دوشنبه 28 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 10:13 http://www.persiangolf-iran.blogfa.com/

درود
شما از یک عکس در وبلاگی دیدن کرده بودید و بر طبق تصورات گذشته خود و دیدن آن عکس مهر تاییدی زده بودید بر فتوشاپی بودن عکس های شلیک موشکهای ایران با آن قدرت و اقتدار .
خواستم خدمت شما عرض کنم که در روز شلیک آن موشکها من شخصا حضور داشتم و هیچ فتو شاپی در آسمانهای نیلگون ایران ندیدم جز واقعیت قدرت ایران و احساس غرور خودم .
قصد توهین یا عکس العمل به شما نبود ولی روشن کردن واقعیت بخشی از وظیفه ما مسلمانان است .
آدرس وب خودم را نیز گذاشتم که چنانچه صحبتی داشتید ببینم .
در پناه حق

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد